Superfransk matdag

Japp, hela gårdagen handlar också om mat. För att jag inte ätit riktig ute-mat på flera veckor, och för att jag fick dubbel-lön i fredags. Då blir det resturangbesök under helgen. En fysisk lag liksom. 
   Först ut var en lång söndagslunch med Maria och Ida på Place de Tertre. Detta så kallade "Målartorget" i Montmartre, precis i närheten av Sacré-Coeur är super-turistigt. Men jag ville äta musslor, och vi visste att där finns musslor så vi valde att äta där. Det var riktigt gott, jag har bara ätit musslor en gång tidigare (i julas) så det kändes som att det behövde göras igen innan jag åker hem för denna gång. 


När jag sedan kom hem till familjen några timmar senare frågade de om jag ville äta med dem, vilket jag ville. Tursamt nog hade de två gäster på besök så middagen lite extra mysig, och extra fransk. Jag har faktiskt undrat varför de äter så ofranskt här hos min värdfamilj, men nu vet jag att de kan om de bara vill.
   Först åt vi sallad med vinegrett, och bröd bien sûr. Efter det blev det en fiskgryta med ris, och döm om min förvåning när de för första gången sedan jag kom hit bjöd på ost! Så franskt, så glad Linnea! Och, självklart blev det dessert efteråt, en jordgubbskaka. Detta känns som ett mycket mer franskt upplägg på en måltid än det vanliga pasta och mozarella vi brukar äta här...

Tankar


Dela dina tankar