Faire des gateaux sans four

(Dålig bild på tårtan, men bra bild på Y's hand)

Y fyllde år i mitten av september, och hans vilja till trots bestämde jag mig för att göra en födelsedagstårta. 
   Nu är det ju tyvärr så att vi inte har någon ugn hos oss, så jag fick hitta en alternativ till den klassiska sockerkaksbotten-versionen. 
   Jag hade ett recept, ursprungligen från någon ICA-butik som jag utgick från. Det blev gott men väldigt sött. Såhär ser receptet ut i stort. 

Krossa ca 300 g torra kakor av valfri sort, digestivekex eller amerikanska cookies t.ex. Lägg dem i en form, gärna med löstagbar kant, och häll över lite smält smör. Mängden beror på kakornas fetthalt men tanken är att det ska binda ihop kaksmulorna. Ställ formen i kylen någon timme. 
   Nu ska det väljas sås. Jag gjorde kolasås på kondenserad mjölk (koka hela konservburken i några timmar) men man kan ju ta vaniljsås, chokladpuddig eller vad som. 
   Ta ut botten och smeta på såsen. Sedan ska det på med vispad grädde. Jag hade en sådan däringa sprutflaska för i Frankrike kan man inte vispa grädden (det är iaf väldigt svårt).
  Avslutningsvis rekomenderas någon typ av frukt på tårtan. Färska jordgubbar, frysta hallon eller cocktailbär, valet är fritt. 
  För "the final touch" rev jag över lite choklad. Som om det behövdes extra kalorier. 

Bon apetit!


Tankar


Dela dina tankar