Håhå jaja

Sitta barnvakt några timmar på lördagskvällen, inga problem eller? Barnen ska ju ändå bara sova. 
   Eller inte. Kl. 21 släckte jag hos H efter att ha läst saga för honom, L sov sedan en timme tillbaka. Men jag märkte att H slog på lampan igen efter att jag gått så jag fick gå in och säga till honom. Då ville han att jag skulle lägga mig i hans säng och klia ryggen tills han somnade(mysigt!). I en timme låg jag där, han gäspade inte ens. Tillslut bestämde vi att han skulle lägga sig i föräldrarnas säng för att kanske kunna somna bättre. Jag låg där en stund med honom tills han bad mig att gå därifrån men sätta mig på soffan strax utanför. 
    Ungefär kl. 23 hade han äntligen somnat och jag satte mig i köket. Jag ville inte gå och sova ifall barnen skulle vakna. Vilket var tur, för ca 20 minuter senare hörde jag snyftningar från L's rum. 
   Det verkade först inte vara något farligt men när hon såg att det var jag och inte mamma som kom in för att trösta började tårarna spruta och hon lät mig inte ens ta på henne för att trösta. Hur tröstar man ett barn man inte får klappa och krama?
   Jag satte mig på golvet brevid sängen och sjöng vaggvisor tills hon tystnade, sedan släckte jag lampan och höll hennes hand tills hon somnade. Jag gjorde 3 flyktförsök (som en ninja), fjärde gången lyckades jag ta mig ut ur rummet utan att hon vaknade. Då var klockan 0:30. 
    Jag gick tillbaka till köket, och fem minuter senare var föräldrarna hemma. Så mycket för "inga problem".

Tankar


Dela dina tankar