2 saker som irriterar mig

1: L är nästan aldrig klädd när hon kommer ner till köket för att äta frukost, utan kommer i pyjamas. Föräldrarna försöker lite halvhjärtat få henne att få henne att ta på sig kläder, men oftast låter de henne äta färdigt först och då är klockan så mycket att de måste springa till jobbet och jag får handskas med henne, se till att hon är klädd, tandborstad och smörjd(hon har eksem).
    Kanske inte jättefarligt egentligen, men grejen är att det aldrig nämndes att det skulle vara en del av mitt jobb(från början var det bara "skjutsa barnen") utan har bara utvecklats till det under tiden utan att någon har frågat mig om jag brukar komma i tid till skolan med L eller hur det går med allt. Nu är det dessutom alltid jag som tar L till skolan.
    Utöver detta blev jag riktigt irriterad på mamman som för någon vecka sedan utbrast vid frukostbordet "Allt skulle ju vara mycket enklare om den lilla damen kunde ha bättre morgonrutiner." GE HENNE RUTINER! En treåring kommer inte vakna upp en dag och bestämma sig för att plötsligt gå igenom sin morgon som en vuxen. Det är upp till föräldrarna att se till att varje morgon är sig någolunda lik och att rutinen som sätts även efterföljs konsekvent. Det kanske tar någon vecka innan det går riktigt smidigt, men det är det väl värt i det långa loppet? 
 
2: Pappan sätter sig över mammans beslut, nästan varje dag. Det gäller allt ifrån huruvida man får ha sylt på mackan till vilka läggningstider som gäller för barnen. Senaste exemplet kom idag då H kom hem från en kompis runt 20:00  varpå han skulle gå och lägga sig direkt men kunde få läsa till 20:30 enligt mamman(hon var ute iväg på en middag så jag skulle lägga honom). Men detta var han inte nöjd med så han ringde sin pappa och förklarade situationen, och pappan sa att det var okej för H att stanna uppe ända till 21 då pappan skulle komma hem. 
   Detta sätter mig i en knepig sits, eftersom jag inte kan sätta mig över pappans beslut. Han visste precis vad mamman hade sagt och bestämde sig ändå för att sätta helt andra regler. 
 

Tankar


Dela dina tankar