DUEF-provet

Som sagt, jag hade lite problem. För på tisdagseftermiddagen läste jag på Sorbonnes hemsida att de som gjorde DUEF-provet i juni måste anmäla sig en gång till för proven i september. Vilket alltså var proven under påföljande dag. Jag ringde till kontoret, men ingen svarade. Jag ringde flera gånger, inget svar. Efter en stund var kl. 17 och då var kontoret stängt, enligt hemsidan, så jag gav upp och tänkte att jag får ta det med dem imorgon, innan provet. 
   Efter den något dramatiska morgonen kom jag fram och förklarade allt. Läraren blev otrevlig och sa att det var omöjligt att ingen svarat, administratören var där hela kvällen tydligen. Dessutom tyckte hon att jag borde begett mig dit personligen. Varför skulle jag bege mig till ett kontor som enligt hemsidan stänger innan jag kommer hinna fram?
   Men hon lät mig komma in, men varnade med att det inte var säkert att de skulle se över mitt prov ändå. Jag tackade och satte mig med första delen av provet, 1,5 timme med hör- och läsförståelse samt språkstrukturs-övningar. Jag blev lite förvånad, för det var nämligen samma uppgifter som i provet i måndags(DULF). Jag blev klar innan tiden var ute, så jag lade mig på bänken och försökte sova. Då kom en annan lärare, samma som genomfört mitt muntliga DULF-prov fram och sa att de behövde prata med mig. 
   Så när de andra provdeltagarna gick på rast i 15 minuter fick jag veta att jag inte alls behövt göra den första delen igen. "Den har du ju redan gjort." Jo tack, jag vet. "Du nämnde aldrig under ditt muntliga test att du skulle göra detta provet också" Du frågde ju inte!
   Jaja, efter det klargörandet fick jag i alla fall veta att läraren var imponerad av mitt muntliga prov från tisdagen, sedan lät hon mig gå på rast. Det lilla som var kvar. Ca. 2 minuter. 
   Andra delen av provet, att uttrycka sig i skrift, var som jag väntat mig, ganska svår och med många ord jag fick kämpa med. Men vetskapen om att jag gjort bra ifrån mig på mitt muntliga gav mig lite självförtroende. Och i och med att jag provat på samma prov(fast med andra uppgifter) i juni så lyckades jag hantera tiden ganska bra. 
   Jag gick därifrån supertrött, men nöjd. 

Tankar


Dela dina tankar