Louvren? Nej, mustach-party!

Vad ska man göra när man är i Frankrike och Paris ett år? Får man extra poäng om man besöker varenda sevärdhet som någonsin publicerats i en turistguide? Eller handlar det om att hitta det äkta franska? Eller kanske bara att hitta det mest unika man kan uppleva?
  Diskuterade mycket av detta idag under en helt okej slapp lördag i sällskap av Ida och Maria. Vaknade med Maria på mitt rum, vi åt en spartansk frukost och såg film för att sedan klä på oss och åka till Ida i Maisons Lafitte. Bökade runt med tågen och var framme ca 16. Begav oss in på ett ställe som heter Cosy, och verkligen är mysigt och hade trevlig fika/brunch/lunch/whatever i några timmar innan Maria behövde åka hem för att vara barnvakt.
    Jag fick sms från min värdmamma precis innan som sa att jag inte behövde vara barnvakt vilket egentligen var tanken, så jag stannade kvar med Ida. Vi förflyttade oss till ett ställe med bar och pizza, tog ett glas vin och diskuterade vidare hur au pair-livet inte gör någon nytta och vad vi ska göra när man kommer hem. Och måste man verkligen gå genom Le Louvre för att man råkar bo 20 minuter från Paris?
   Nej, jag ska försöka välja mina sevärdheter med omsorg. Jag har ju redan besökt många på mina första två resor hit. Och hellre att man kommer hem med berättelser om saker som du inte hittar i guideböcker. 
   Denna flyktiga tanke nådde mig även när jag var på mustach-party med Maria i fredagsnatten. "Här är jag, i någon slags övergiven byggnad/festlokal någonstans i Paris utkant med folk från hela världen. Det är så det ska vara."



Tankar

  • Mamma säger:

    NJUT av allt utanför guideböckerna och ta vara på dagarna.

    2013-01-27 | 11:02:33

Dela dina tankar