Ugh, sjukdom

Hela förra söndagen låg jag halvt (död/)utslagen med massivt svullna ögon i min säng. Inte på grund av hejdlöst festande utan på grund av fökylning och utmattning. Lyckligtvis har jag känt mig mycket bättre under veckan så jobbet har inte varit ett problem men jag har ändå tagit det lugnt.
   Allt började på lördagen då jag blev rejält kall men hade det riktigt mysigt. Jag vaknade hos Maria i Versailles efter fredags-mys(så välbehövt!). Efter fantastisk frukost åkte jag till Paris för att möta Ida och Maria åkte till sin franska-kurs. 
   Väl framme i Paris drog vi igång vår dag av sevärdheter. Ida har en bok med massa grejer i som är häftiga att se. Först Sainte Chapelle, ett gammalt kapell för reliker helt enkelt(men nu är relikerna flyttade till Notre Dame) och fantastiskt vackra glasmålningar som berättar bibelhistorier och säkert är intressanta att studera om man kan sin bibelhistoria. 
   Sedan gick vi genom Saint-Germain de Près tills vi hittade ett ställe för lunch, en japansk traiteur fick det bli där man kan plocka lite vad man vill som de sedan värmer åt en. Vid Panthéon mötte vi Maria som var klar med franskakursen och vi gick in och kollade på "de stora männens" gravar (Voltaire och sådana snubbar) och gjorde gemensamma ansträngningar för att minnas till vad vi lärt oss under historielektionerna i skolan. 
   Efter Panthéon gick vi till Arènes de Lutèce, inte alltför långt därifrån. Arènes de Lutèce är en gammal arena/amfiteater som är ca 2000 år gammal och upptäcktes tydligen på 1800-talet. Nu är det allmänt häng-ställe för folk i 5:e arrondissemanget. 
   Sainte Chapelle och Panthéon var gratis tack vare Paris inställning till att unga borde gå mer på muséer osv.  och därför låter alla EU-medborgare under 26 gå in gratis på utvalda ställen. Toppen-bra. Mindre bra att jag inte hade kameran med mig för att ta kort på allt fint. (Arènes de Lutèce är automatiskt gratis, det är ju en park bara)
   Men, det var kallt under dagen så runt 18 var jag så trött att jag bara ville hem. Väl på mitt rum kurade jag ner mig under täcke och filtar och kollade Melodifestivalen. Frös fortfarande när sändningen var slut. På söndagen var jag som sagt (döds)sjuk.

Tankar


Dela dina tankar