Studera blir ju krångligare än jag tänkt

Idag har jag bara storhandlat, i annat inte gjort något speciellt förutom det vanliga jobbet. Jag latade mig mest (surprise!) och fortsatte forska i hur man bär sig åt för att börja plugga i Paris. Jag gjorde nästan alla fel när jag kom hit som au pair(har som bekant inte längre svensk socialförsäkring) och inför nästa år vill jag göra allt rätt, från början. Vilket är typ nu om jag ska komma in till hösten. 
   Idag stötte jag på ett litet problem dock. För att kunna gå den utbildning jag vill måste jag bevisa att jag har tillräckliga språkkunsaper. Om jag hade gått en språkkurs nu under min tid som au pair hade jag kunnat ha det betyget som referens. Så nu lutar det åt att jag måste göra ett speciellt test för att kunna lämna in med min  ansökan. Jag har några att välja på, men det billigaste verkar vara TCF, Test de connaissance du Français. Det är samma test som invandrare får göra i Frankrike för att kunna ansöka om medborgarskap. 
    Och om jag klarar det är det ändå inte säkert att jag kommer in på universitetet, jag måste göra ytterligare test, tests d'entrée, i samband med själva inskrivningen. Dessa test ska även avgöra mot vilken nivå jag ska studera, vilket diplom jag ska få.  Så ja, massa jobb blir det ju. 

Någon mer än jag som gillar mina illustrationer?
 
 
 
 

Tankar

  • Mikaela i Frankrike säger:

    Så du ska stanna i Paris efter tiden som Au Pair och plugga? :D Shit vad roligt :D Vad, var? Är det "svårt" att komma in tror du? :)

    Svar: Planen är att studera så kallat DUEF (Diplôme Universitaire d'Etudes Françaises) på Sorbonne, en kurs som är till för att förbereda utlänningar för universitetsstudier i Frankrike men jag kan också tillgodoräkna mig året som högskolepoäng om jag kommer in på nivå 2 på kursen :) Eftersom detta är ett program som är förberedande så gör man bara två test och kommer in efter huruvida man lyckas på testen eller inte. Om man ska studera en "riktig" utblidning är det nog svårare.
    Linnea Ringhage

    2013-02-08 | 13:38:01
    Bloggadress: http://livingthefrenchlife.blogg.se

Dela dina tankar