Glada besked från Sorbonne

Idag var jag på Sorbonne, äntligen. Jag var jättenervös och kom fram typ en timme senare än jag hade tänkt(tog sovmorgon då jag inte skulle jobba) och hittade med lite svårigheter rätt byggnad och sekretariatet för avdelningen. Mest var jag kanske orolig för att min plan jag gjort upp skulle visa sig omöjlig, att det skulle vara alldeles för sent att anmäla sig eller så. Jag såg studenter och proffessorer överallt och kände hur en enorm vilja att börja plugga igen infann sig. Det känns som ett bra tecken. 
    Och tursamt nog fick jag prata med en jättesäll monsieur som sa att jag inte behöver göra TCF(se tidigare inlägg) utan att det räcker med betygen från Sverige som bevis på att jag studerat franska. Vidare förklarade han att kursen är studiemedelsberättigande hos CSN(yay!) och att om jag studerar DUEF på nivå 2(av två) får jag ECTS-poäng för den! I så fall kan jag tillgodräkna mig året som högskolepoäng när(om) jag återvänder till Sverige för att plugga. 
   Det kändes så konstigt när jag tog metron hem, jag hade nog inte  räknat med att det skulle vara riktigt genomförbart. Allting känns farligt nära. Jag ska skriva in mig i maj. Det är bara 3 månader kvar!  
 
 

Tankar

  • Line säger:

    Hej Linnea,

    jag heter Line och är på väg till Frankrike som au pair inom en snar framtid om allt går som planerat. Familjen jag har kontakt med verkar bo rätt nära dig i en liten by som heter le Mesnil le roi. Om det är ok har jag några frågor till dig, besvara endast om du har tid förstås. Hur är det med metro osv., är det svårt att ta sig in till Paris? Blir det krångligt? Hade du hellre bott i centrala Paris? Åkte du privat? Täcker hela studie bidraget (inget lån) dina franska studier på Sorbonne?

    Tack på för hand.
    P.S väldigt fin blogg D.S
    Mvh
    Line Sandborgh

    Svar: Hej Line! Vad roligt att du gillar bloggen. Nu är det dock slut med au pair-jobbet för min del, jag ska vara student och ha ett vanligt jobb (förhoppningsvis). Hoppas du kommer iväg som planerat, att ta ett år och jobba som au pair är kul och väldigt lärorikt.
    Jag kollade på hemsidan http://www.transilien.com/ för att se hur du kommer resa in till Paris och enligt den tar du först en buss till Maisons Lafitte där du tar express-regionaltåget (RER) till Paris. Resan tar ca. 40 minuter. Du kan skaffa antingen månadskort eller köpa enkelbiljetter.
    Jag bodde i Le Vésinet, och jag hade gångavstånd till tåget (5 minuter) så för mig funkade det bra. Men det är klart, hade jag hittat ett jobb i centrala Paris så hade inte det varit illa heller, det hade ju varit lättare att ta sig ut på vardagskvällar osv. Vanligtvis slutar tågen gå vid kl. 1 på natten och då får man åka nattbuss som går en gång i timmen vilket kan vara jobbigt när man är ovan men å andra sidan vänjer man sig snabbt. Låt inte folk lura i dig att bussen är farlig, det är verkligen inte sant. Det är två personer som jobbar på nattbussen, en som kör och en som tar betalt. Jag har aldrig haft några problem på bussen, jag träffade tom. min kille där.
    Sorbonne har en kurs i franska för "utlänningar" men den är nog svår att kombinera med att vara au pair då den innebär ca. 18 timmars lektioner per vecka. Jag kommer ta studiebidrag och lån, bara bidraget räcker inte långt då jag kommer ha hyra osv. att betala. Jag måste dessutom ta lån för att betala studieavgiften.
    Om du vill plugga franska under din tid som au pair finns det speciella kurser för det, där man blir insorterad i grupper beroende på sin nivå. Här är en lista på franska: http://www.club-international.org/cijp/ressources/ressources_pratique_francais.htm
    I Saint Germain en Laye finns en skola som heter La Clef som erbjuder kurser i franska bland annat. Du kan åka buss dit och det ligger i samma zon som Le Mesnil le Roi så det blir lite billigare.

    Hoppas detta hjälpte lite. Du får gärna höra av dig igen om du har mer frågor.
    Linnea Ringhage

    2013-08-15 | 12:05:05

Dela dina tankar