Noctilien

Noctilien(nattbussen) är en himla smidig sak egentligen. En gång i timmen går min buss N153 från Gare Saint Lazare, och den plockar även upp vid (Charles de Gaulle)Etoile. Sedan stannar den ca 3 minuters promenadväg från mitt hus. Har inte riktigt listat ut hur lång tid det tar eftersom jag alltid somnar en stund på bussen, det är så himla varmt och mysigt. Det är väldigt tryggt, det finns både chaufför och konduktör ombord. 
   Men, både i fredags och i lördags när jag försökt ta bussen har det strulat med diverse grejer.
 
Fredag:
I fredags kom jag till Etoile, väntade en halvtimme i kylan. När jag sedan skulle gå på bussen och betala med min enkelbiljett mellan Le Vésinet och Paris som jag köpt i förväg fick jag veta att den bara gällde på tåget. Konduktören frågade om jag hade Navigo(typ månadskort) men det hade jag ju inte så då fick jag gå av.
   Gick ner i metron för att köpa en biljett och tänkte att nu är det ju efter midnatt så då kan jag ju köpa en helgbiljett som räcker hela lördagen också. Så jag köpte en i automaten och gick till en lucka för att be om en penna(man måste skriva på biljetten). Då fick jag veta att helgbiljetten börjar inte gälla förrän kl. 5. Hur räknade de där? När det är lördag så är det väl lördag?
   Då undrade jag ju såklart vad jag skulle ha för biljett, och tjejen i luckan sa att den fick jag köpa på bussen. Det kunde ju konduktören ha berättat för mig känner jag. Nu fick jag alltså vänta igen, i kylan och sedan betala drygt 5 euro för bussresan hem. Inte värt egentligen. Kom hem genomfrusen och fattig. 
   
Lördag:
Lördagen var ju också ett kapitel för sig. Jag använde min helgbiljett som jag köpte på fredagen(egentligen lördagen enligt mig då) för att åka in till Paris på kvällen. När jag sedan skulle hem fick jag först ta en buss från Montparnasse där vi hade varit till Gare Saint Lazare, och så långt gick allt väl.  
    Min biljett funkade. Jag letade upp bussläget varifrån N153 skulle gå och väntade där. Men när jag skulle betala var av någon anledning min helgbiljett inte giltig längre. Hade det plötsligt blivit söndag? Jag har ingen aning, men alldeles för dyrt blev det ju i alla fall. Himla tur att jag hade lite pengar kvar(mina absolut sista).
   Av någon anledning blev det dock något konstigt, så vid nästa stopp som då är Etoile kommer en polispatrull, alla får gå av, vissa gennomsöks och bussen letas igenom. Jag hörde folk prata om att någon blivit av med sin mobil och typ ringt polisen eller något men jag vet inte så noga. Jag hade dessutom redan hunnit somna en stund(redigt trött) så jag var ganska omtöcknad.
   Efter lite stampande i kylan fick vi äntligen hoppa på igen, men då var vi ju ganska försenade. Jag hade egentligen sparat tid på att bara vänta in att tågen skulle börja gå igen efter nattens uppehåll, men då skulle jag behöva betala med ny biljett och det hade jag inte lust med. Så jag satte mig på bussen och sov nästan hela vägen hem. Jag var hemma kl. 6. Vintertid. 

Tankar


Dela dina tankar