Saha ftourek!

Jag har fått galet mycket berömm av Y för min matlagning det senaste, eftersom jag har gett mig på traditionnella algeriska grejer såhär under Ramadan. Jag har gjort chorba frik, en soppa på lamm, grönt vete, selleri och tomat.
    Jag har även provat mig på bourek, små knyten i en slags filodeg som kallas brick-blad. Man kan fylla dem med vad som, hittills har jag gjort med potatis, harissa och persilja, samt tonfisk, oliver och ost. Den senare varianten blev snyggare(och godare) men då var jag hungrig så det blev inga kort. Enn annan rätt som inte blev förevigadd var min tadjine zitoune, en gryta med kyckling och massa oliver.
    Ikväll hoppas jag ge mig på kesra, ett tunt lite smörigt bröd som kan gräddar i panna och även en ny chorba. 

 
Halvcirklarna är kesra, som jag ska försöka mig på ikväll
Självklart drack vi Selecto, algerisk coca cola. 

Tankar


Dela dina tankar