Chefer och småjobb del 2

När det kommer till lönen där jag jobbar är det hela ännu knepigare.
  Varje fredag mellan 16 och 17 måste de anställda komma till resturangen. Då får man ett kuvert med sedlar som motsvarar två veckors lön, med två veckors fördröjning. En gång i månaden får man sitt lönebesked, så det är inget skattefusk eller så med kontanterna, men beskedet är inte helt lättbegripligt. Jag fattar typ inget. Jag har bara hunnit få ett än så länge, och där stod det -12 euro. Ett negativt lönebesked?! Samtidigt låg det ca 400 euro i mina kuvert. 
   Tyvärr kan jag aldrig komma till löneutdelningen, för jag har haft lektioner på fredagseftermiddagarna. Men jag kom upp till konoret och hämtade en hel månads lön istället, chefen rökte cigarr och gav mig fyra kuvert samtidigt som han beställde bröd. Passade även på att skriva kontrakt(efter att redan ha jobbat en månad) och fick veta att jag får procent på den totala vinsten per kväll. Ingen fast timlön här inte. 
   Häromdagen kastade en av servitörerna 5 euro till mig, han tyckte det var läge att dela på dricksen. 
   Pengar kommer och går helt enkelt. 

Tankar


Dela dina tankar