Allez vous faire ***

I allmänhet blir jag sällan illa bemött på grund av mitt uttal/språk här i Frankrike. Har till och med fått beröm ibland för att jag pratar bra franska. Och min brytning stör inte mig, det ger mig en exotisk aura tänker jag, haha! 
   Men, vissa människor får för sig att det är okej att klanka ner på mig och vara otrevliga så fort de inser att franska inte är mitt modersmål. 
  Som en kvinna som jag stötte på häromdagen när jag jobbade i provrummen. Det uppstod ett missförstånd (som egentligen inte var språkrelaterat) mellan oss när hon ville lämna plagg till sin dotter som redan var inne i provrummet. När jag insisterade på att de inte fick vara tillsammans i hytten blev hon irreterad och sa helt enkelt "Ni pratar inte så bra franska."
  För det första förändrar det inte det faktum att man inte får vara två i provhytten. För det andra tvivlar jag starkt på att hon pratar så bra svenska. Eller ens engelska för den delen. Eller tyska. Eller arabiska. 
  Så fuck you too, madame. (Ça veut dire allez vous faire foutre)


Tankar


Dela dina tankar