Semaine des examens

Japp, idag var det dag nummer två med prov. Har fyra prov denna vecka, och hittills har jag avklarat 2. Tråkigt nog är det de två lättaste jag har blivit klar med, så de svåraste återstår. 
   Jag gör nämligen antagningsproven till två olika kurser i franska på Sorbonne. Diplôme Universitaire de Langue Française (DULF) och Diplôme Universitaire d'Etudes Françaises (DUEF). DUEF är lite svårare då den vänder sig till personer som har nivå C1 eller högre i franska(alltså ganska avancerat, man kan skriva med nyanserat språk osv.). Jag provade att göra provet till DUEF i juni, mest för att känna på det och det var svårt. Så jag lovade mig själv att plugga under sommaren och det har jag inte gjort. 
   I vilket fall är DULF lite av en plan B, om jag inte klarar antagningsproven till DUEF kanske  jag kan komma in på DULF istället. Men jag vet att DULF har ungefär dubbelt så många ansökande som platser. Så även om jag klarar proven krävs det lite tur. 
   För varje kurs delas antagningsproven upp på två dagar, 2 kurser x 2 prov = 4 prov. I måndags gjorde jag det skriftliga till DULF. Det tog hela förmiddagen, dels för att många av provdeltagarna struntar i instruktioner, dels för att lärarna inte direkt har känsla för praktisk organisering. Idag var det den muntliga delen. Den tog 10 minuter.    
   Efteråt satte jag mig och tog en fransk frukost(hade hunnit kasta i mig en liten yoghurt bara innan). Jag kände att jag hade förtjänat den. Imorgon är det skriftliga prov till DUEF och på fredag muntligt(om jag klarar de skriftliga vill säga). På fredag kväll tror jag att resultatet sitter upptejpat i Sorbonnes korridorer. Då köper jag en tårta, vare sig jag klarat det eller inte.
 



Tankar


Dela dina tankar