Chefer och småjobb

Jag är inte ovan vid att jobba, jag har haft sommarjobb sedan jag var 16 och har vana av kontraktskrivning, arbetsscheman, lönebesked, deklaration och skattejämkning. På alla de jobb jag varit på har det varit ordning och reda. Uppgifter har varit tydliga, arbetstider bestämda och avgjorda i god tid i förväg.
   Och så kommer man till Paris, tar ett litet jobb på en resturang och inser att inget är som i Sverige. Chefen kan fråga lite när som om jag är tillgänglig, och om jag ger en lista med dagar då jag kan jobba tappar han bort den och skickar ärendet vidare till min ansvarige.
   Nu senast hade jag blivit lovad ett sms med mina arbetstider senast den 27:e inför nyårshelgen och januari. På förmiddagen den 28:e hade jag fortfarande inte fått något sms, men var ganska säker på att jag skulle jobba samma kväll iaf. 
   Då ringer en av mina ansvariga och frågar om jag kan jobba nästa förmiddag (den 29:e)
"Självklart, säger jag, ska jag inte jobba ikväll då?" Då måste han kolla med den andre ansvarige och säger att "Jo, det kan du ju göra. Du börjar kl. 19, sedan kommer du imorgon kl.13 för förmiddagen och så börjar du igen kl. 18 efter två timmars rast"
   Igår fick jag fråga innan jag gick vilken tid som gällde för nästa kväll, min ansvarige velade mellan 18 och 19, men bestämde sig för den tidigare. 
"Förresten, bor du långt härifrån? Olivier kanske ringer dig imorgon och ber dig komma in vid 13"
  Olivier ringde, 12:45 och bad mig komma, men ångrade sig i samma stund och avslutade dig med "Nej förresten, besvära dig inte. Är det du som jobbar ikväll?"
   Det är verkligen ingen ordning alls. Och det har jag vant mig vid. Är nu i ständig beredskap med mina arbetskläder i min väska.

Tankar


Dela dina tankar