Långhelgen

Man får inget ledigt på långfredagen i Frankrike, men en extra dag på helgen (annandag påsk) är inte heller fy skam. Och jag hade ju ändå fredagsmorgonen ledig.
   Efter att ha missat Bollywood-dansen i lördags kollade jag upp lite bussar eftersom jag föredrar buss(när man har tid) för man får se lite av Paris när man åker buss. På metron ser man mest mörker och trötta resenärer. Jag provåkte lite på buss 30 som i stort sett går samma rutt som tvåans metro men med buss. Jag vill åka mycket buss när familjen kommer hit.
   Tillsammans med Ida gick jag sedan på arkitektur-muséeum vid Trocadéro, mest för att idéerna börjar tryta. Det var väl måttiligt intressant.
   Efter en snabb vändning hemma i Le Vesinet var det dags att försöka sig på en utekväll med Maria. Och vad bra det blev! Efter tidigare nämnda Pili Pili åkte vi till MIX. Kanske inte en fantastisk klubb, men man kan dansa där. Och det var det vi gjorde.
   Tack vare att det slog över till sommartid under natten gick tiden snabbt och vi kunde ta tåget hem till mig där vi var framme kl. 7. Vi sov till 15 då vi åt fyllda baguetter till frukost och såg "Le Destin Fabuleux d'Amélie Poulain"(Amélie från Montmartre på svenska) som jag köpt i Paris så den är på franska utan undertexter. Jättebra franska-övning. Det var i stort sett hela söndagen.
    På måndagen drog jag, Ida och Maria till Musée de Montmartre för att kolla utställningen Autour du Chat Noir. Ganska mysigt, men lite tråkigt att betala 6 euro när man är van att gå in gratis på muséer (japp, man är bortskämd). Sedan satte vi oss och solade på trappan framför Sacré-Coeur med pommes och kaffe.
Och när jag kom hem storstädade jag mitt lilla badrum. Bra helg liksom.

Tankar


Dela dina tankar