Första lovdagen

Dagen var bra, över förväntan. Vi städade barnens rum tillsammans, lekte lite med Lego. H spelade på sin iPad vilket han fått tillåtelse till. Jag satte dessutom upp en liten tabell över hur mycket iPad och TV han får nyttja per dag, så att vi båda har koll. Kändes pedagogiskt. 
    Efter att vi ätit en enkel lunch förberedde jag för bakning, för sedan kom Madeleine med sina två au pair-barn och vi hade bakstuga. Killarna bakade muffins med smörkräms-glasyr och tjejerna som är 3 respektive 5 fick göra chokladbollar. Sedan tog vi med oss bakverk och mjölk ut till parken intill huset, fikade med måtta(hehe) och så fick barnen springa av sig lite. Vi kände oss riktigt mammiga med när vi satt på bänken och övervakade lekarna och åt muffins. Franska ungdomar passerade oss, antar att de ser ner på oss. Det skulle jag gjort. 
   Eftermiddagen förflöt fortsatt lugnt, barnen lekte vidare inomhus och de två au pairerna drack kaffe. Plötsligt var klockan halv sex och det var dags att laga middag. Det blev inga kulinariska utsvävningar men likväl en trevlig middag. 
   Det känns skönt att första dagen gått så bra. Hoppas på en fortsatt fin vecka. Yesbox. Dags att bli av med de där chokladbollarna, på med joggingskorna!

Tankar

  • Amanda säger:

    Hej! Jag ska bli au-pair i Frankrike så fort jag har tagit studenten har jag tänkt, nu går jag andra året på gymnasiet. Jag hittade din blogg via aupairguiden, och jag tycker den är jättebra eftersom du verkligen ger en inblick i vardagen med barnen, många bloggar skriver mer om utelivet på helgerna. Jag har tusen frågor som kan du kanske svara på? :) Hur hittade du din värdfamilj? (Gick du via någon förening, vilken och känns det rätt i så fall? Var det svårt att välja rätt familj? Är det svårt att uppfostra barnen när föräldrarna är där? Vilken ålder tycker du det vore enklast att ha på barnen? Hur mycket franska har du läst, och känns det som om du kan använda den? Pratar du svenska med barnen, och vilket är deras förstaspråk? Hur gammal är du? Hur mycket får du i lön och vad ska du köpa för det? Hur mycket ledig tid har du? Hur hittar du vänner i Frankrike? Hur utövar du fritidsintressen där? :) Vi börjar så, svara gärna om du känner att du har tid! :) Kram!

    Svar: Oj vad mycket frågor! Jag gör ett inlägg med svaren, det kanske finns fler som vill veta samma sak. :)
    Linnea Ringhage

    2012-11-01 | 22:50:26
    Bloggadress: http://amandaaupair.webblogg.se/

Dela dina tankar